Vegemite

Vegemite
Vegemite
Vegemite (čteno vedžimajt) je australský národní pokrm. Dřív nebo později se s ním v Austrálii setká každý. A setkání to nebývá pro většinu příjemné. Já si to samozřejmě nemohl nechat ujít, takže včera jsem se taky odhodlal. Je to takový tmavohnědý sajrajt, který si Australani natírají na chleba a jedí. Vypadá jako vazelína nebo motorový olej, je tuhý a mazlavý, smrdí taky jako olej a je velmi slaný.
K historii: jelikož Australani jsou původně Angličani, chtěli tu mít všechno jako doma. A doma, v Anglii, měli Marmite. Tak si v roce 1923 vymysleli něco podobného a dali tomu jméno Vegemite. Vzápětí tu značku sice prodali americké potravinářské firmě Kraft Foods, která Vegemite vlastní a vyrábí dodnes, ale to Australanům nebrání stále to považovat za národní pokrm. Předpokládám, že je to jen z nedostatku jiných čistě australských jídel.
Vyrábí se z kvasnic zbylých z výroby piva, ze zeleniny a koření. Prý je to děsně zdravé, výživné, svaly po tom budete mít jako Maxipes Fík a hlavu jako Ferda Mravenec.
Často ho lidé přirovnávají k bujónu nebo magi, a celkem mají pravdu. Akorát že magi si málokdo nakape na chleba k snídani, že ano.
Další čtení o Vegemite na Wikipedii a na oficiálních stránkách (oboje anglicky).

Komentáře

  1. jeee - Marmite si pamatuju z anglie. Máš pravdu, že napoprvé je to celkem šok ... ale všechno je věcí zvyku! Po tom měsíci, co sem tam pobyla bylo marmite moje nejoblíbenější jídlo. Vzhledem k tomu, že je to faaakt slaný, tak nevim, jak moc zdravé to bude ... ale na vegemite se teda celkem těšim!:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Cau Miso. Predne dik za komentar - konecne po mesici nejaka reakce :)
    Z Vegemite tu budes asi nadsena, vsude ho jsou plny regaly. A krome toho tu kvuli registrovane znacce maji i spoustu "napodobenin" typu Aussie mite.
    Nicmene najde se tu i spousta lepsiho jidla, takze jsem zvedavej, jestli se k tehle brecce preci jen dostanes :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj J
    Byl jsem na Vasi internetove strance a moc se mi libila . Spousta informaci, krasne fotografie - vse, co je za potrebi při rozhodovani, zda - li krajinu navštívit nebo ne. Super!
    Proto jsem Vas chtel poprosit, jestli je mozne pouzit informace z cestopisu a fotografie z Vasich cest pro nas novy projekt www.ocestovani.cz <http://www.ocestovani.cz/> . Autora a zdroj bychom samozrejme uvedli i na nasem webu.
    Diky moc za odpoved. S pratelskym pozdravem Martin

    OdpovědětVymazat
  4. Přátelé, kamarádi, k vegemite už nic nemám, ale ráda bych Vám oznámila, že jsem čerstvou držitelkou víz do Austrálie!! 3x hurááá! už jen zaplatim letenku a 26.9. v ranních hodinách mě můžete čekat s uvítacími transparenty na letišti v Sydney!!! ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Hurá hurá hurá. Začínáme kreslit transparenty, odpočítávat dny a nařizovat budíka na časné hodiny.
    Jsme opravdu rádi, že ti to s vízama vyšlo, a těšíme se...možná i vegemite ti na uvítanou koupíme. Doufám, že konečné přípravy na odlet budou v pohodě, a ne jako u nás, když jsme ještě v den odletu zařizovali milión věcí. Klid jsem si užila až v letadle. Zatím mi tady čas hrozně utíká, takže doufám, že ty necelé dva měsíce uběhnou jako voda. Fakt se na tebe moc těším:)

    OdpovědětVymazat
  6. Nazdárek, všem.
    Míšo, já se ti divím. Byla jsem v Anglii o chvilinku dýl než ty, ale na něco tak hnusnýho jako marmite se podle mne fakt zvyknout nedá :o)) no pro jistotu jsem to nakoupila i domů, aby každý kdo přišel ochutnal, jak skvěle se tam žije a baští (myslím, že všichni co to ochutnali nechápali, z čeho jsem nabrala ta kila:o)) Jinak Gábi psala jsem ti dneska mail, tak doufám, že mi brzy odpovíš.
    Jo mimochodem, to jsem teda zvědavá, s kým budu chodit do Druhýho Světa, když Míša odjede. Peťa bude teď na nějakou dobu "mimo", Zuzka P. je pořád mimo, Zuzka S. je zamilovaná..... áááááách jo, asi si budu taky muset pořídit mimino - a můžete za to vy!!!!

    Tak se mějte, potvory :o)

    OdpovědětVymazat
  7. No popravdě já se nad Míšou a její zalibou v jídle (i když je to něco tak hnusného jako marmite=vegemite) moc nepozastavuju. Všichni zasvěcení ví, že Míša sní všechno:)

    OdpovědětVymazat
  8. tak Vám teda pěkně děkuju, děvčata ... ale je fakt, že to, že sním všechno, popřít nemůžu ... i když - včera sem se v průvodci dočetala, že součástí domorodé australské stravy jsou i velké můry a larvy. Opražené prý chutnají jako buráky ... což je sice hezké, ale garantuju vám, že toto do pusy nestrčim!! ale jinak už se moc těšim na gastronomické výlety do místních exotických čtvrtí. Kromě čínské sem objevila v průvodci i latinskoamerickou, která mě velmi zaujala - přd týdnem sem se naučila základy salsy, i když sem při tom málem přišla o zuby, pevně doufám, že to ještě někdy využiju!:-)Joo a BBQ moooc hezký!:-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kempování Toowoon Bay a potápění Terrigal Haven

Víkend na Slovensku a/nebo trochu taky v Maďarsku